– Det er både en glede og en sorg å være i det offentlige rom

Intervju 24.02.2020

Siden hun var ferdig med sin utdannelse tidlig på 1980-tallet, har Inghild Karlsen vært involvert i mange forskjellige kunstprosjekt med et vidt spekter av uttrykk: tekstilkunst, scenografi, skulptur, performance og fotografi. Når ArtScene Trondheim møter henne, er det under Barents Spektakel i Kirkenes, som ble avholdt 12.-16. februar. Karlsen var festivalkunstner og bidro med verket Krabbetid, en installasjon med havbunn av filt, en 3D-scannet kongekrabbe og en videoprojeksjon med nærbilde av krabba.

Hør henne fortelle om hvordan hun jobber med såpass allsidige materialer her:

«Krabbetid» av Inghild Karlsen, 2020. Foto: Maksim Malyutin (arcticbeard)

Det nordnorske ligger til grunn for mye av det Karlsen arbeider med. Hun har ofte vært og fotografert i arktiske strøk, for eksempel på Svalbard. Da kunstneren deltok på Sao Paulo-biennalen i Brasil i 1994, valgte hun å sette opp en 36 meter lang tørrfiskhjell, et reisverk for å tørke fisk.  I tillegg, så er de tovede tekstilskulpturene hennes laget ved hjelp av en teknikk hun har lært av sin bestemor. Hør Karlsen snakke mer om teknikkene og tilhørighet her:

Karlsen har også laget flere verk som har vært plassert i offentlige rom, for eksempel filtskulpturene Fugleskremsler fra 1970-tallet og Etterbilder fra 1995; to granittskulpturer formet som lyktestolper i forbindelse med Skulpturlandskap Nordland. Karlsen forteller om sin erfaring med å vise kunst i offentlig rom:

«Etterbilder» av Inghild Karlsen. Øksnes kommune. Oppført i 1995. Foto: Øystein Lunde Ingvaldsen

Det å benytte seg av sel- og hvalbein er ikke ukontroversielt i Norge, selv ikke når kunstverkene kun er bronseavstøpninger av disse beinene. Hør Karlsen forklare mer om dette, og hvordan det inspirerte henne til å lage Krabbetid i Kirkenes:

«Krabbetid» av Inghild Karlsen, 2020. Foto: Maksim Malyutin (arcticbeard)

Artikkelfoto: Maksim Malyutin (arcticbeard)