Betydningen av HAiK – ArtScene Trondheim


Betydningen av HAiK

Intervju, 20.08.2014

Kunstnerne og designerne Siv NewWorkStudiio_HAiK_1_1000Støldal, Harald Lunde Helgesen og Ida Falck Øien utgjør prosjektet og labelen HAiK som deltar på Skreddersydd. ArtScene Trondheim har pratet med to av HAiKerne, Lunde Helgesen og Falck Øien.

Hjørdis-Linnea Myhre: Det virker som HAiK er forankret i ideen om klærs utvidede betydning. Kan dere fortelle litt om dette, og om bakgrunnen for HAiK-konseptet?

HAiK: Klær er noe alle forholder seg til. Det er faktisk ikke lov å la være å kle på seg (å være naken i offentligheten) i vårt samfunn. Dette danner grunnlag for et veldig stort kildemateriale. Alle, enten man er en fashionista og elsker klær eller ikke bryr seg i det hele tatt, har tanker om og standpunkt for de valgene de gjør når de anskaffer klær, og kler på seg. (Ofte har personer som sier de ikke bryr seg også sterke meninger knyttet til bekledning). Dette leder til HAiKs konsept om å belyse et klesrelatert tema fra mange vinkler og ved å invitere inn og HAiKe med mange forskjellige samarbeidspartnere. På denne måten blir HAiK sine prosjekter levende og tilfører mangefasetterte, komplekse svar på spørsmålene vi stiller. Vi får like mange nye spørsmål som nye svar og det er noe vi ønsker å holde fast ved. Det finnes ikke en fasit.

HLM: Framgangsmåten deres handler ikke bare om å lage klær, men dere benytter intervjuer og lokal kunnskap i deres prosesser. I hvilken grad styrer prosessen det ferdige plagget?

HAiK: Ideelt sett er resultatet helt og fullt styrt av prosessen. Vi går inn i arbeidet uten forutinntatte ideer om hvor veien skal ta oss. Det handler om å lytte, lese og være åpen for informasjonen vi sanker i møtet med intervjuobjektene og samarbeidspartnerne våre.

14916508302_113b0c7443_oHLM: Dere er opptatt av klær og bekledning i en bredere kontekst. Har dere noen grunnprinsipper dere følger i designprosessen?

HaiK: Grunnprinsippene speiles av det ovenstående om prosess. Åpenhet og nysgjerrighet er det viktigste for oss. Eksperimentering lykkes eller feiler per definisjon, og dette er det viktig å ha rom for. Man må ikke ha det for trygt.

HLM: HAiK samarbeider, slik jeg har forstått det, gjerne med andre kunstnere innenfor ulike sjangre. Dere virker også selv å kombinere ulike utstillingsformater, som video, installasjon og skulptur, i tillegg til å drive med design. Kan dere fortelle litt om de ulike innfallsvinklene til design/kunstfeltet, og hva dere mener kan oppstå gjennom en slik synergi?

HAiK: Vi er veldig obs på produktets tiltrekningskraft. For oss gjelder det å viske ut grensene mellom hvordan folk konsumerer – både visuelt og med visakortet. Det skaper nye rom for å fortelle en mer sammensatt historie. Man både ser etter, og har ulike innfallsvinkler til innkjøp når man går inn i en butikk, om det er for å finne noe fint å ha på seg eller for å handle gaver, enn når man går inn i et galleri.

 

NewWorkStudiio_HAiK_3_1000På den ene side gir et gallerirom en situasjon hvor publikum gjerne er mer åpne for inntrykk fritatt for tanker om forbruk eller tvilen om hvorvidt det skulle passe en selv og sin kropp, lommebok osv, (hvilke signaler ville jeg sendt hvis jeg hadde på dette her, osv.). På den annen side så har et kommersielt produkt evnen til å overskride galleriets grenser, hvis det blir full klaff og et kjøp gjennomføres, og bli med kunden videre inn i livet. Produktet blir med videre gjennom alle mulige anledninger og sosiale konstellasjoner. Vi liker å tenke på alt det HAiK-produktene muligens får se og oppleve i løpet av sine livsløp. Plaggene utvider sitt livsløp og det oppstår en synergi mellom de ulike situasjonene og stedene hvor plaggene får leve. På bilder, i gallerirom, på catwalks, i videoer, i samtaler, eller i levende live.

HLM: Skreddersydd er en temautstilling der publikum skal inviteres inn i skapelsesprosessen. Hvordan vil vi bli bedre kjent med deres framgangsmåte og hva får vi se fra dere i utstillingen?

HAiK: Etter å ha jobbet tre sesonger med temaet reparasjon vil HAiK under Skreddersydd introdusere et nytt tema. Vi kommer til å utføre intervjuer om kjoler med personer lokalt. Vi tar for oss kjolen som en totalkledning, i motsetning til eksempelvis en tredelt dress eller andre kombinasjoner. Hvilke kjoler folk har hjemme i skapene sine – kjoler de bruker eller sparer på av ulike årsaker – er noe vi er interessert i å skaffe informasjon om. Vi ser på det relasjonelle aspektet man har til klær; som en del av familien eller som venner av den som eier dem. Kjolene i et klesskap blir som et utvidet persongalleri for eieren, mer eller mindre i bruk. Dette vil vi finne ut mer om. Fra 5. til 7. september skal vi jobbe med å prosessere innsamlet materiale i vårt midlertidige studio på Trøndelag Senter for Samtidskunst. – Kom forbi!

I tillegg skal vi vise fram godbiter 14730152230_9881737aa2_ofra HAiK-garderoben fra første til nåværende kolleksjon. På hang-tagsene kan man lese om historien bak, researchen, konseptet og prosessen som har ledet til utformingen av akkurat det plagget. Både ved å studere arkivmaterialet vårt fra tidligere prosjekter og gjennom arbeidet med ny research og utvikling på stedet vil publikum kunne få en bred forståelse av hvordan vi jobber.