Galleri Blunk på What a Mess!
Intervju, Andreas Schille 30.08.2012
Som eneste kunstnerdrevne galleri fra Trondheim ble Blunk valgt ut til å delta på kunstmessen What a Mess! i den nyoppstartede Hydrogenfabrikken kunsthall i Fredrikstad.
Med innflytting i nye lokaler på Svartlamon planlegges nyåpning av galleriet fredag den 7. september. I den anledning har ArtScene Trondheim snakket med Blunk om deltagelsen på What a Mess! og om planene for nye galleri Blunk.
Fortell litt om Blunks deltagelse på What a Mess?
– Vi var det eneste galleriet fra Trondheim som ble invitert til What a Mess! og forrige helg presenterte vi Blunk sammen rundt 30 andre nordiske gallerier. Mange profesjonelle og etablerte visningssteder var tilstede, og det var spesielt fint å få prate med folk fra andre kunstnerdrevne gallerier. Det er en stor anerkjennelse for et lite galleri som Blunk å få delta i denne settingen.
For å velge de som skulle representere Blunk på What a Mess! sendte vi ut en henvendelse til de kunstnerne som har stilt ut det siste året, med en oppfordring om å søke med et spesifikt prosjekt. Vi ønsket å ha kunstnerne i fokus, og ikke bare presentere oss med flyere og publikasjoner.
Kan dere kort presentere kunstnerne som representerte galleriet på messa?
– Gunnhild Torgersen stilte ut verket Sphinxes of Cement and Aluminium inne på messestanden. Verket består av trerammer som brukes til produksjon av papir, støpt i sement, samt egenprodusert papir laget av boksidene fra et flertall eksemplarer av Allen Ginsbergs Howl. Rammene står på støtter av aluminium, derav tittelen, som tar utgangspunkt i et sitat fra Ginsberg. Torgersen jobber med fragmenter av språk og oversettelse av mening. I stilrene og poetiske arbeider blir informasjon gjort utilgjengelig.
Kunstnerduoen Bergh & Mork viste performancen I am all yours inne på messeområdet, hvor de utkledt som servitører delte ut små konfektkaker på sølvfat til gjestene på messa. Duoen som består av billedkunstnerne Liva Mork og Anne Margrete Bergh, iscenesetter kunstnerrollen som en ydmyk og takknemlig tjener av sitt publikum.
Tore Reisch deltok med skulpturen Becoming Rooted in This Place som ble vist utenfor selve messen. Skulpturen består av et tre laget av trespon med en tro kopi av en motorsag, også laget i tre, kylt fast i treet. Sagen består av hundrevis av individuelle deler som er møysommelig høvlet ut. På toppen av treet går skulpturen over i et pikselert mønster. Becoming Rooted in This Place er også et flott utført, poetisk verk som i likhet med flere av Reischs skulpturer tematiserer hvordan naturen slår tilbake mot det menneskeskapte.
På den måten fikk Blunk spredt seg godt utover messeområdet. I tillegg hadde vi laget en fanzine for anledningen, med bidrag fra 15 andre kunstnere. Denne delte vi ut på messa.
Hvilken betydning vil deltagelsen kunne ha for Blunk?
– Vi har lært utrolig masse av mer erfarne gallerier og kunstnere, og om det å opptre i en profesjonell setting. Dette er jo en skikkelig learning-by-doing prosess for oss.
Det kunstnerdrevne feltet oppfattes som en viktig del av kunstscenen, kan dere fortelle hvordan Blunk drives og er organsiert?
– Blunk drives av studenter ved Kunstakademiet i Trondheim. Akkurat nå er vi 9 studenter involvert i driften. Alle i styret sitter i utvelgelseskomiteen som bestemmer programmet, noe vi forsøker å gjøre mest mulig demokratisk. I den grad vi har en utstillingsprofil er denne basert på å stille ut kunstnere i starten av sin karriere samt slippe til studenter under utdannelse. Blunk ønsker å tilby muligheten til å oppleve mer kunst!
Blunk har holdt til i Verftsgata ved Kunstakademiet i Trondheim i 10 år, hvordan blir overgangen til nye lokaler i Strandveien?
– Vi som sitter i styret nå tok over et galleri som gikk på skinner. Så har det skjedd endel uforutsett over sommeren med flytting av galleriet og deltagelse på What a Mess! Det nye lokalet i Strandveien var slitent med råtne vegger og sprekker i taket, så vi har bygd nye vegger og skal gjøre det klart til nyåpningen.
Hvordan blir nye galleri Blunk?
– Det gamle lokalet ble kanskje oppfattet å være mest for kunstmiljøet fordi det lå noe skjult til i Verftsgata. Når vi åpner på Svartlamon blir Blunk endel av miljøet der, og nærmere gallerier som Babel, og RAKE arbeidsfelleskap. Det nye utstillingsrommet blir på 20 kvm, altså større enn det gamle, og lokalet får utstillingsvindu mot gata. Her blir galleriet liggende i et område med flere turgåere og forbipasserende. Det tror vi kan tilføre en større publikumsmasse, og så blir det fremdeles vafler. Vafler og øl!
Hva kan publikum forvente av høstens program?
– Det blir åpning av de nye lokalene fredag 7. september med utstilling av Rasmus Degn, som en del av Trondheim Open. Høstens program er forøvrig ikke ferdigstilt. Søknadsfristen er 1. september og vi har fått inn mange flere søknader enn før. Ellers kan publikum vente seg 10 knallgode utstillinger hvert halv år, så det er bare å glede seg!