Frem fra skjulestedene – ArtScene Trondheim


Frem fra skjulestedene

Minikritikk, 09.02.2024

Kjøpmannsgata Ung Kunst viser for første gang en soloutstilling av Endre Aalrust, en norsk maler bosatt i Berlin. Bildene hans ble første gang vist på åpningsutstillingen til K-U-K, It’s just a phase, kuratert av Rhea Dall og kunstnerduoen Elmgreen & Dragset. Med verker av 29 kunstnere, husker jeg likevel godt Aalrusts malerier av menn i underlige yogapositurer med skjulte ansikter. I denne utstillingen, med tittelen From Behind, blir tematikken bak bildene enda tydeligere. I det første rommet ved inngangspartiet på K-U-K henger maleriene på stram rekke, og alle viser hovedsakelig menn med ryggen mot oss. I det ene verket, Not Looking Back, ser vi en mann med ytterklær på, satt opp mot en sort flate; et ukjent terreng. I andre bilder står menn lengtende og ser mot et vakkert landskap. Det er lett å se referanser til kunsthistoriske verk som Caspar David Friedrichs bilde fra 1818, Der Wanderer über dem Nebelmeer, av en mann som skuer utover et fjellandskap. Vi kan sette oss i hans sko, og lengte etter det han lengter mot. En annen tematisk referanse er grafiker Idun Baltzersen. I hennes storskala-arbeider er den avbildede som oftest portrettert med ryggen til. Aalrust bryter med det klassiske gjennom mennenes hipsteraktige klesstil. Don´t Look Back (Undercut Man Bun) er et slikt bilde. Ut fra både tittelen og mannens holdning leser jeg en klar avvisning av oss som betraktere.

Endre Aalrust, From Behind, 2024, Kjøpmannsgata Ung Kunst. F. AST

Det som trekker meg inn igjen, er et annet bilde av en mann med naken rygg. Overkroppen hans er litt vridd og fremstår spinkel, og fargen i huden er gulaktig, noe som gir meg en assosiasjon til noe svakelig. Bakgrunnen har en dus, mørkegrønn fargeflate som åpner opp for en psykologisk lesning. Mannens sårbarhet er tydelig her, og det vekker en følelse av omsorg. Den samme følelsen blir værende gjennom lesningen av resten av bildene. I et annet motiv som fanger meg, Pato, Early Morning, ligger en mann i senga, bortvendt, med dynen over seg og hodet lent mot puta. Ryggen er bar. Han har hodetelefoner i ørene, som om han lytter til musikk en tidlig morgen. Jeg opplever at maleren har ømhet for den portretterte. 

Utstillingen preges av en flott ambivalens mellom det som er skjult og det som er kult, mellom sårbarhet og humor. En naken mannerumpe kan være sexy. Hvite rumpeballer mot solbrune ben og rygg, derimot, gjør at rumpa ikke bare fremstår komisk, men også kontrastfull. Motivet viser til en dissonans mellom den vi ønsker å fremstå som og den vi faktisk er. 

Endre Aalrust, From Behind, 2024, Kjøpmannsgata Ung Kunst. F. AST

I de neste rommene vises mange malerier med dyremotiv. I Under The Weather ser vi en hund som er malt med forvridde former i ansiktet, og i Rain står en sau i gresset, med ansiktet i profil og øynene lukket. I bildet Face Off tar en mann på seg en t-skjorte, og i bevegelsen forsvinner ansiktet hans bak skjorta med dyremotiv. I Shade står en naken mann med hodet skjult bak en lampeskjerm, mens en hund titter nysgjerrig opp fra siden. I maleriet Hug skjules en mann i vinterklær av en trestamme, idet han klemmer rundt treet, mens hunden hans sitter ved siden av. Det er som om dyrene lever upåvirket av det menneskelige spillet som ellers foregår i bildene. 

Endre Aalrust, From Behind, 2024, Kjøpmannsgata Ung Kunst. F. AST

Rekkefølgen på bildene skaper et narrativ av at det skjer en utvikling. Fra tilbaketrukne, eller delvis skjulte menn, til dyr og åpne landskap. I Less is More (reclining figure) vises en innsjø og brunfarget landskap med et brennende hus i det fjerne, som om et kapittel er avsluttet. Maleriet er satt opp ved siden av Old Faithful, hvor vanndråpene fra en aktiv geysir drypper i forgrunnen av bildet, som om vi ser utbruddet gjennom en skjerm. Humoren er visselig til stede. I nest siste maleri i rekken, vises et grønt, idyllisk landskap, med en kvinne (den første i utstillingen) som slapper av i gresset. Over åskammen ser vi to menn holde rundt hverandre. I neste bilde vises to menn som tenner sigaretter i fortrolighet. Her har landskap og dyr åpnet seg opp, slik at vi kan slippe å skjule for hverandre hvem vi er.

Endre Aalrust From Behind åpnet 2. februar 2024 på Kjøpmannsgata Ung Kunst.