Hverdagsmagi

Minikritikk 28.09.2021

Bjørn Hegardts og Theo Ågrens utstilling hos Heimdal Kunstforening har ambisjoner om å være «et opprør mot alle slags ordningsprinsipper», slik det står formulert i utstillingsteksten. Out of Order favner i alle fall bredt når det kommer til kunstneriske uttrykk: Alt fra store installasjoner satt sammen av møbler og hverdagslige gjenstander til korte animasjoner og vegghengte tegninger presenteres i utstillingen. 

Et av de mest iøynefallende verkene er installasjonen Out of Order I. Den består av mange trestoler som balanserer på enden av et bord, og som på finurlig vis er stablet opp mot taket. Sorte leirklumper formet som skyer bobler opp mellom stolbeina. Tallerkener i forskjellige farger ligger knust utover gulvet. Verket gir meg  umiddelbare assosiasjoner til det kaotiske teselskapet i fortellingen om Alice i Eventyrland, der en gjeng forunderlige karakterer samles rundt et overfylt kaffebord. Jeg undres om en kanin i tidsnød kan ha vært involvert i verkets skapelsesprosess. Installasjonen virker å trosse tyngdekraften, og får derfor et eventyrlig preg.

«Out of Order», Bjørn Hegardt og Theo Ågren. F: Susann Jamtøy

Animasjonen Eternal Return er det neste som fanger oppmerksomheten min. I midten av en kvadratisk, hvit ramme bølger sorte streker seg på en skjerm. Etter hvert skyves strekene ut av bildeflaten. Så dukker det opp en sort prikk som vokser seg større og større frem til den dekker hele utsnittet, hvorpå den etterlater skjermen hvit. Slik fortsetter det, med ulike variasjoner. Animasjonen er fullstendig altoppslukende. 

I neste rom blir jeg umiddelbart kastet tilbake til Alice og kaninen. Out of Order II er en installasjon satt sammen av diverse møbler malt i sort akrylmaling. Møblene er oppstilt i et senter og spriker deretter ut i forskjellige retninger. Enkelte steder er det plassert små gjenstander, som en porselensfigur, en glasskule og en bronsekanne med en plante oppi. Jeg kan ikke unngå å tenke på scenen der Alice faller ned kaninhullet og blir omringet av møbler mens hun venter på å treffe bunnen som tilsynelatende aldri kommer. Tyngdekraften utfordres også av denne installasjonen. Jeg opplever det nesten som en direkte sitering av ovennevnte filmscene.  

«Out of Order», Bjørn Hegardt og Theo Ågren. F: Susann Jamtøy

Flere kull- og tusjtegninger pryder veggene, men i konkurranse med de store installasjonene forsvinner de litt i lokalet. Tyngdekraften utfordres i noen av tegningene også, der motivene viser gjenstander som som svever over hverandre, for eksempel en hatt og en kommode. 

Svävande bord med fjäll er en installasjon som overdøver den vegghengte kunsten. Et bord holdes oppe av to menneskelige bein, laget av gips, og bordbena svever på sin side noen få centimeter over gulvet. På bordflaten troner et stort fjell. Installasjonen er komisk, tullete og livlig. Det ser ut som at noen har feilet i et forsøk på å utføre en krevende trylleformel, og dermed har en stakkars person endt opp med et bord som overkropp. 

«Out of Order», Bjørn Hegardt og Theo Ågren. F: Susann Jamtøy

Alt i alt opplever jeg utstillingen som svært fornøyelig. Kanskje er oppveksten min skyldig i å sende meg til disse kjente scenene fra populærkulturen, men kaffeservise, glasskuler og vektløse gjenstander er uansett svært ladede knagger. Det at utstillingen, frivillig eller ufrivillig, tegner opp så mange koblinger til Disneys Alice i eventyrland gjør at det faller naturlig å søke etter kunstens originalitet. 

Selv om utstillingen oppleves som låst til en bestemt assosiasjon, liker jeg at kunsten fremstår såpass uanstrengt og leken. Out of order har invitert meg inn i en fantasifull verden og kastet meg tilbake til barndommens fortellinger og dagdrømmer. Mot slutten av min besøkelsestid presterer jeg å tråkke på en liten gipsinstallasjon som likner en smeltet krakk like bak meg. Om ikke det går på tvers av alle ordningsprinsipper, vet ikke jeg.

Out of order
Bjørn Hegardt og Theo Ågren
Heimdal Kunstforening
11.09. – 03.10.2021